Operacje kręgosłupa w klinice KCM

W naszym Dolnośląskim Centrum Małoinwazyjnej i Endoskopowej Chirurgii Kręgosłupa zgodnie z tendencjami światowymi, odchodzimy od proponowania chorym operacji z dojścia tylnego do kręgosłupa i przechodzenia narzędziami chirurgicznymi przez kanał kręgowy. W kanale kręgowym człowieka znajdują się bowiem bardzo ważne struktury anatomiczne, jak m.in. : rdzeń kręgowy, korzenie rdzeniowe, worek oponowy, płyn mózgowo-rdzeniowy, naczynia tętnicze i żylne zaopatrujące rdzeń kręgowy oraz inne struktury anatomiczne.

Operacje na kręgosłup w naszej klinice

Małoinwazyjne operacje kręgosłupa

Korzyści z zastosowania technik małoinwazyjnych w porównaniu z metodami tradycyjnymi:

• Większe bezpieczeństwo zabiegu i minimalizacja powikłań
  • Minimalne nacięcie skóry i uszkodzenie tkanki (efekt kosmetyczny)
  • Minimalne krwawienie
  • Zmniejszone ryzyko infekcji pooperacyjnych
  • Szybsza rekonwalescencja i powrót do normalnej aktywności zawodowej

Inne zabiegi neurochirurgiczne:

• implantacja neurostymulatora rdzenia SCD w przewlekłych zespołach bólowych
  • operacja guza powłok czaszki z badaniem hist-pat, technika neurochirurgiczna
  • blokada diagnostyczna pod kontrolą RTG
  • konsultacje w zakresie operacyjnego leczenia schorzeń mózgu i rdzenia kręgowego w ramach Poradni Neurochirurgicznej

Rodzaje małoinwazyjnych i endoskopowych operacji kręgosłupa w odcinku szyjnym, piersiowym, lędźwiowym:

• SED YESS foraminotomia z dostępu tylno-bocznego i discectomia (wizualizacja endoskopowa)
  • CESS endoskopowe usunięcie przepukliny dysku – operacja kręgosłupa szyjnego z dostępu przedniego,
  • CESS endoskopowe usunięcie przepukliny dysku z foraminotomią/ discectomią, dostęp tylny
  • PLDD (przezskórna laserowa dekompresja krążka międzykręgowego) z dostępu tylno-bocznego
  • DIAM stabilizacja dynamiczna implantem elastycznym Medtronic
  • DIAM stabilizacja dynamiczna fenestracja/hemilaminectomia z discectomią z dostępu tylnego, Medtronic
  • laminectomia/hemilaminectomia 1 poziom
  • laminectomia/hemilaminectomia 2 poziomy
  • Koblacja – nucleotomia-discectomia, odcinek szyjny
  • Koblacja – nucleotomia-discectomia, odcinek lędźwiowy
  • implant żelowy kręgosłupa – nucleoplastyka metodą DISCOgel- 1 poziom
  • Wertebroplastyka

Operacje endoskopowe kręgosłupa

Uszkodzenia struktur anatomicznych (jak m.in.: rdzeń kręgowy, korzenie rdzeniowe, worek oponowy, płyn mózgowo-rdzeniowy, naczynia tętnicze i żylne zaopatrujące rdzeń kręgowy) w trakcie operacji „klasycznych” z dojścia tylnego zdarzają się niestety stosunkowo często, jak na medycynę XXI wieku. Stąd biorą się obawy pacjentów co do ewentualnych komplikacji po operacji, a nawet „wózka inwalidzkiego” po zabiegu. Obawy te po części są uzasadnione – ponieważ tradycyjny dostęp tylny niesie ze sobą potencjalne możliwości ciężkich powikłań bez względu na to, czy jest to operacja otwarta, operacja pod mikroskopem, czyli tzw. microdissectomia, czy operacja z użyciem endoskopu.

Ponadto, operacja przeprowadzana z dostępu tylnego niesie za sobą również możliwości wystąpienia wielu tzw. odległych powikłań pooperacyjnych. Takimi są m.in. zrosty w kanale kręgowym, niestabilność tegoż odcinka kręgosłupa i inne.

Wystąpienie wyżej wymienionych powikłań jest zmniejszone do aktualnego światowego „minimum”, dzięki zastosowaniu przy operacjach dyskopatii lędźwiowych tzw. dostępu tylno-bocznego.

Dostęp tylno-boczny celem usunięcia przepukliny omija kanał kręgowy całkowicie, wykluczając tym samym wyżej wymienione powikłania. Przedstawia to poniżej zamieszczony schemat anatomiczny operacji:

Lekarz neurochirurg – Neurochirurdzy w KCM Clinic

Koordynatorka Aleksandra
Marlena Piekarz
Koordynatorka Alicja

Historie pacjentów po operacji kręgosłupa w klinice KCM

Chirurgia kręgosłupa – pytania

Kiedy stosuje się małoinwazyjną operację kręgosłupa?

Minimalnie inwazyjna operacja kręgosłupa jest wykonywana w leczeniu wielu schorzeń. W KCM Clinic można zastosować minimalnie inwazyjną metodę chirurgii kręgosłupa w celu:

• Stabilizacji, często wykonywana na dyskach zwyrodnieniowych
  • Usuwanie przepuklin dysków
  • Korekty deformacji, takie jak skolioza
  • Dekompresja dysków
  • Naprawa i stabilizacja złamań kompresyjnych kręgów

O możliwości wykonania operacji w sposób małoinwazyjny informuje neurochirurg podczas konsultacji przedzabiegowej.

Co powinien przygotować pacjent przed konsultacją neurochirurgiczną?

Podczas konsultacji neurochirurgicznej niezwykle ważne jest poinformowanie lekarza o wszelkich chorobach współistniejących i problemach zdrowotnych. Bardzo ważne jest zabranie ze sobą aktualnych (nie starszych niż 6 miesięcy) wyników rezonansu magnetycznego na płycie CD (sam opis badania nie jest wystarczający). Jeśli nie jest to pierwszorazowa wizyta, lekarz może poprosić również o opis poprzednich konsultacji neurochirurgicznych. W przypadku wcześniej przebytych operacji neurochirurgicznych należy zabrać ze sobą wypisy szpitalne i karty informacyjne wydane po tych zabiegach.

Jakie są korzyści z minimalnie inwazyjnej operacji kręgosłupa?

Minimalnie inwazyjna chirurgia kręgosłupa ma wiele zalet w porównaniu do operacji otwartej, w tym:

• Zminimalizowanie prawdopodobieństwa powstania powikłań pooperacyjnych
  • Minimalnie zakłócają tkanki w okolicy operowanego miejsca(mięśnie, więzadła itp.)
  • Krótszy pobyt w szpitalu
  • Zmniejszony ból pooperacyjny
  • Krótszy czas regeneracji i rehabilitacji
  • Mniejsza utrata krwi podczas operacji
  • Mniejsza blizna pooperacyjna

Dlaczego warto wybrać KCM Clinic przy operacji kręgosłupa?

Każdego roku KCM Clinic leczy i pomaga kilkuset pacjentom ze schorzeniami pleców i szyi. Jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy zabiegi endoskopowe w odcinku szyjnym kręgosłupa, dzięki czemu posiadamy największe doświadczenie w tej dziedzinie. Leczone choroby należą zarówno do najczęstszych problemów po najbardziej złożone. Niezależnie od tego, czy celem leczenia jest powrót do sportu, pracy, hobby, czy po prostu cieszenie się życiem bez bólu, specjaliści z KCM Clinic mogą pomóc wrócić do zdrowia. Lekarze KCM Clinic są uznawani w kraju i na świecie w dziedzinie neurochirurgii. Zapewniają pacjentom najnowsze, najbardziej innowacyjne, najskuteczniejsze leczenie dostępne w przypadku chorób kręgosłupa, które może być nieosiągalne w innych klinikach.

Chirurgia kręgosłupa w klinice KCM

Pozostałe oddziały / Kliniki