+48 75 645 2024

urologia@kcmclinic.pl

Endoskopowa waporyzacja prostaty – diatermia Olympus (TURIS-P)

Jednym z zabiegów oferowanych przez KCM Clinic w zakresie chirurgii urologicznej jest endoskopowa waporyzacja prostaty – diatermia Olympus (TURIS-P).

Gruczoł krokowy, zwany również prostatą, gruczołem sterczowym lub sterczem, odpowiedzialny jest za wytwarzanie płynu, który odżywia i chroni męskie komórki rozrodcze – plemniki, a także umożliwia wydostanie się plemników podczas ejakulacji, a następnie ich transport w drogach rodnych kobiety.

Wraz z wiekiem wzrasta ryzyko wystąpienia chorób prostaty, w tym łagodnego przerost gruczołu krokowego (ang. BPH – benign prostatic hyperplasia), będącego efektem zwiększonej liczbą komórek w gruczole krokowy (zdrowy gruczoł waży około 20 gramów).

Łagodny przerost prostaty (BPH) to termin medyczny określający przerost prostaty, który nie jest spowodowany rakiem prostaty. Nieleczony może prowadzić do wielu schorzeń, w tym do infekcji dróg moczowych, uszkodzenia nerek, wystąpienia kamieni nerkowych czy krwiomoczu.

Jakie są objawy BPH?

• uczucie pełnego pęcherza zaraz po oddaniu moczu,
  • pilna potrzeba oddania moczu,
  • słaby przepływ moczu,
  • kapanie moczu,
  • konieczność zatrzymania i rozpoczęcia oddawania moczu kilka razy,
  • problemy z rozpoczęciem oddawania moczu,
  • konieczność wysiłkowego oddawania moczu.

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia, łagodny przerost prostaty stwierdza się u 50% mężczyzn w wieku 60 lat i 90% 80-latków. Rak prostaty, drugi co do częstości występowania u mężczyzn (po raku płuc) nowotwór w Polsce, daje objawy nietypowe, które łatwo pomylić z łagodnym przerostem prostaty. Obecnie większość nowotworów gruczołu krokowego wykrywana jest w stadium bezobjawowym – chorzy diagnozowani są w związku ze stwierdzonym podwyższonym stężeniem antygenu PSA we krwi (ang. Prostate Specific Antigen) lub trafiają do lekarza z powodu objawów łagodnego przerostu prostaty.

Który specjalista leczy choroby gruczołu krokowego?

Lekarz specjalizujący się w chorobach układu moczowego i rozrodczego, diagnozujący choroby gruczołu krokowego, to lekarz urolog

Do urologa należy zgłosić się w przypadku, gdy pacjent odczuwa uciążliwe objawy z dolnych dróg moczowych, nieustępujące po leczeniu farmakologicznym, a także nawracające zatrzymanie moczu.

Metoda leczenia łagodnego przerostu prostatyendoskopowa waporyzacji prostaty – diatermia Olympus (TURIS-P)

Endoskopowa waporyzacja prostaty – diatermia Olympus (TURIS-P), jedna z metod chirurgicznego leczenia łagodnego przerostu prostaty, z punktu widzenia techniki chirurgicznej, polega na wprowadzeniu przez cewkę moczową endoskopu, wyposażonego w specjalną elektrodę w kształcie guzika. Metoda bazuje na plazmowej waporyzacji tkanki prostaty i w porównaniu do standardowej techniki operacyjnego leczenia łagodnego przerostu prostaty – przezcewkowej resekcji prostaty (TURP), usuwa powiększoną tkankę stercza mniej inwazyjnie. W metodzie wykorzystywana jest energia plazmy o niskiej temperaturze, która nie przecina tkanki prostaty, ani jej nie wypala, a jedynie delikatnie ją odparowuje. Energia plazmy nie tylko odparowuje powiększoną tkankę, ale także koaguluje pozostałą – zdrową, dzięki czemu krwawienie w trakcie i po operacji zostaje ograniczone do minimum. Metoda ta jest wysoce efektywna i pozwala na szybszą rekonwalescencję w porównaniu do klasycznych metod chirurgicznych. Technika TURIS-P ma również inną zaletę – zapobiega rzadkiemu, ale bardzo poważnemu powikłaniu pooperacyjnemu zwanemu zespołem TUR.

Leczenie chirurgiczne łagodnego przerostu stercza

Przed zabiegiem lekarz urolog przeprowadzi szczegółowy wywiad i dobierze odpowiednią metodę operacyjnego leczenia łagodnego przerostu stercza. Anestezjolog zaleci odpowiednie dla pacjenta przygotowanie. Lekarz może zlecić przeprowadzenie dodatkowych badań.

Zalecenia pozabiegowe

Zazwyczaj pacjent wypisywany jest tego samego dnia, w którym przeprowadzany jest zabieg. Pacjent otrzymuje leki przeciwbólowe. Pacjent może odczuwać pooperacyjny dyskomfort
w postaci lekkiego pieczenia, częstego oddawania moczu bądź zaobserwuje niewielkie ślady krwi w moczu. Dolegliwości zdrowotne powinny ustąpić po kilku dniach od zabiegu. Czas powrotu do pełni sił trwa zazwyczaj od czterech do sześciu tygodni.

Zabieg endoskopowej waporyzacji prostaty – diatermia Olympus (TURIS-P)  przeprowadza w KCM Clinic lek. med. Alam Bouhaouli.

Literatura:

1. Aboutaleb, H. (2015). Efficacy of bipolar “button” plasma vaporization of the prostate for benign prostatic obstruction, compared to the standard technique. Urology Annals, 7(4), 442-447. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26692662/

Netografia:

1. BPH PLASMA treatment, https://www.bph-plasma.eu/en/bph_plasma/plasma_therapy/index.html, [dostęp: 01.09.2023].
  2. New Device Offers Less Invasive Treatment for Enlarged Prostate, https://www.healthline.com/health-news/men-less-invasive-treatment-for-bph-now-fda-approved-091913, [dostęp: 01.09.2023].
  3. Nowotwór gruczołu krokowego może być trwale wyleczony, warunkiem sukcesu terapeutycznego jest jednak wczesne wykrycie choroby, https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-oddzialow/profilaktyka-raka-prostaty-sroda-z-profilaktyka-w-ow-nfz,433.html, [dostęp: 01.09.2023].