sty2022

Chirurgia KręgosłupaPoradnik pacjenta

Neurochirurgia zajmuje się leczeniem schorzeń i problemów zdrowotnych powiązanych z funkcjonowaniem centralnego i obwodowego układu nerwowego. Do gabinetów neurochirurgów kierowani są więc pacjenci, u których występują przypadłości w obrębie mózgu, kręgosłupa i rdzenia kręgowego. W ramach leczenia stosowane są zarówno metody zachowawcze, jak i chirurgiczne, a sposób leczenia każdorazowo dobierany jest pod kątem rodzaju choroby oraz stopnia jej zaawansowania. W przypadku dolegliwości skutkujących dotkliwym bólem i znacznie odbijających się na codziennym funkcjonowaniu chorego najczęstszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem problemu jest zabieg chirurgiczny. Kwalifikacja do takiej operacji wymaga pozytywnej opinii lekarza neurochirurga na temat stanu zdrowia i prognozowanych efektów leczenia — w tym celu niezbędne jest odbycie konsultacji przedzabiegowych ze specjalistą. Jak przygotować się do takiej wizyty? O czym warto porozmawiać z lekarzem?

Konsultacje z neurochirurgiem — jak wygląda kwalifikacja do zabiegu neurochirurgicznego?

Konsultacje przedzabiegowe są kwestią absolutnie kluczową, która ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa pacjenta w czasie operacji oraz umożliwienie odpowiedniego przygotowania do zabiegu. W czasie wizyty lekarz:

• oceni ogólny stan zdrowia pacjenta, biorąc pod uwagę aktualne wyniki badań oraz historię medyczną i na tej podstawie wyda decyzję o zakwalifikowaniu bądź niedopuszczeniu pacjenta do planowanej operacji,
  • przeprowadzi ogólne badanie i w razie pojawienia się jakichkolwiek wątpliwości zleci dodatkowe badania,
  • przedstawi pacjentowi istotne informacje na temat zabiegu (przebieg, efekty, rekonwalescencja),
  • omówi szczegółowo zagrożenia i możliwe komplikacje, które mogą wystąpić na skutek operacji,
  • wyda zalecenia dotyczące niezbędnych przygotowań przedoperacyjnych oraz postępowania w czasie powrotu do zdrowia.

Osobisty kontakt z lekarzem, który wykona zabieg, jest bardzo istotny, ponieważ pozwala na dokładniejszy wywiad medyczny i zapoznanie się z konkretnym przypadkiem. Umożliwi to dobranie optymalnych technik operacyjnych i zaplanowanie leczenia z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb danego pacjenta.

Jak przygotować się do wizyty?

Do odpowiedniego przygotowania i zaplanowania zabiegu oraz rzetelnej oceny stanu zdrowia pacjenta niezbędny jest dostęp do dokładnych i aktualnych informacji na temat odczuwanych przez chorego dolegliwości, ale też przebytych wcześniej chorobach i innych zabiegach. Przed wizytą warto przygotować niezbędną dokumentację medyczną, w tym:

• informacje o zażywanych lekach, chorobach współistniejących, alergiach i innych problemach zdrowotnych,
  • wyniki rezonansu magnetycznego na płycie CD (nie wystarczy sam opis badania) – wyniki nie mogą być starsze niż 6 miesięcy,
  • opis wcześniejszych konsultacji neurochirurgicznych jeśli miały miejsce,
  • w przypadku przebytych wcześniej zabiegów lub leczenia należy zabrać ze sobą wypisy szpitalne oraz karty informacyjne.

By konsultacje przebiegły szybko i nie wymagały dodatkowych wizyt, już umawiając się na wizytę, warto dopytać w rejestracji o niezbędne dokumenty, co usprawni cały proces i pozwoli na uniknięcie nieporozumień i ewentualnych opóźnień.

O co warto zapytać lekarza?

Należy zdawać sobie sprawę, że każda operacja, niezależnie od jej rodzaju i poziomu inwazyjności wiąże się z ryzykiem wystąpienia komplikacji zarówno w trakcie zabiegu, jak i w czasie rekonwalescencji. Stosowanie nowoczesnych metod i technik chirurgicznych pozwala znacznie zminimalizować tego rodzaju zagrożenia, nie jest jednak w stanie całkowicie ich usunąć. Dlatego decyzja o poddaniu się zabiegowi zawsze powinna być podejmowana świadomie i po dokładnym omówieniu z lekarzem szczegółów przebiegu i efektów planowanego leczenia. Konsultacje przed zabiegiem dają możliwość poruszenia wszystkich interesujących kwestii, z czego warto skorzystać, by rozwiać ewentualne wątpliwości i zadać dodatkowe pytania, np. związane z zażywaniem leków, dietą przedoperacyjną czy przygotowaniem do pobytu w szpitalu.

W KCM Clinic pacjenci mogą liczyć na profesjonalną i kompleksową opiekę oraz nowoczesne zabiegi z zakresu neurochirurgii i chirurgii kręgosłupa przeprowadzane przez doświadczonych specjalistów. Zachęcamy do zapoznania się z naszymi usługami i kontaktu w celu omówienia dostępnych możliwości.