+48 75 645 2013

chirurgia.kregoslupa@kcmclinic.pl

Wertebroplastyka trzonu kręgowego w odcinku piersiowo-lędźwiowym

Zespół Dolnośląskiego Centrum Małoinwazyjnej Neurochirurgii Kręgosłupa KCM Clinic w Jeleniej Górze specjalizuje się w małoinwazyjnym i endoskopowym leczeniu operacyjnym schorzeń kręgosłupa szyjnego, lędźwiowego i piersiowego.

Pęknięcie lub złamanie trzonu kręgowego może być spowodowane osteoporozą lub urazem kręgosłupa. Schorzenie powoduje u pacjentów bardzo duży ból kręgosłupa, który wymaga interwencji. Jedną z małoinwazyjnych metod leczenia jest wertebroplastyka trzonu kręgowego.

Na czym polega wertebroplastyka?

Wertebroplastyka jest zabiegiem, w którym specjalny cement jest wstrzykiwany do uszkodzonej lub złamanej kości kręgu w celu złagodzenia bólu. Zabieg ten jest często wykorzystywany w leczeniu złamań kompresyjnych, które są rodzajem urazu spowodowanego osłabieniem kości z powodu osteoporozy, stanu, który jest powszechny u osób starszych. Podczas gdy nie wszystkie złamania kompresyjne powodują dyskomfort i nie wymagają leczenia, jeśli ktoś doświadcza ciągłego lub silnego bólu, wertebroplastyka może być rozwiązaniem.

Jaki jest cel zabiegu?

Wertebroplastyka jest zabiegiem, który ma na celu złagodzenie bólu spowodowanego przez złamania kompresyjne kręgosłupa. Złamania te często występują, gdy kości kręgosłupa są osłabione przez warunki takie jak osteoporoza lub rak, co prowadzi do pęknięć lub złamań, które mogą powodować uporczywy ból. Zabieg polega na wstrzyknięciu specjalnego cementu do uszkodzonej kości kręgu, aby pomóc w jej stabilizacji i zapewnić ulgę w bólu.

Czego można się spodziewać podczas zabiegu?

Do zabiegu należy założyć szpitalny fartuch i wprowadzić cienką, elastyczną rurkę do żyły w ramieniu lub dłoni. Rodzaj zastosowanego znieczulenia będzie zależał od specyfiki zabiegu i liczby leczonych kości kręgosłupa. Znieczulenie ogólne jest opcją pozwalającą na wprowadzenie pacjenta w stan podobny do snu podczas zabiegu, ale w większości przypadków wystarcza uspokojenie za pomocą leków, które powodują odprężenie i senność.

Będziesz leżeć twarzą w dół i otrzymywać zastrzyki znieczulające miejscowo, aby znieczulić skórę. Zabieg trwa zwykle około godziny, choć może trwać dłużej, jeśli więcej niż jedna kość kręgosłupa wymaga leczenia. Specjalne techniki obrazowania, takie jak zdjęcia rentgenowskie lub tomografia komputerowa, są wykorzystywane do prowadzenia igły w odpowiednim miejscu, a cement twardnieje w ciągu 20 minut. Jeśli złamanie zostało spowodowane przez raka, mała próbka tkanki kostnej może być pobrana do badań, a radioterapia może być podana przed lub po zabiegu.

Czego można się spodziewać po zabiegu?

Dla większości osób, które poddają się wertebroplastyce lub kyfoplastyce, procedura jest zakończona w warunkach ambulatoryjnych i są one w stanie wrócić do domu tego samego dnia. Ważne jest, aby zorganizować kogoś, kto odwiezie Państwa do domu.

W miejscu wstrzyknięcia na plecach, gdzie zostały wprowadzone igły, przez kilka dni może wystąpić pewien dyskomfort, który można złagodzić poprzez zastosowanie okładu z lodu, choć ważne jest, aby chronić skórę przed bezpośrednim kontaktem z lodem poprzez przykrycie jej szmatką. Zaleca się stosowanie lodu przez 15 minut co godzinę.

Zaleca się również unikanie podnoszenia ciężkich przedmiotów przez co najmniej 6 tygodni po zabiegu.

Wertebroplastyka jest procedurą minimalnie inwazyjną, którą wykonuje się w przypadku pęknięcia lub złamania trzonu kręgowego z towarzyszącym temu złamaniu bólem. Najczęstszym wskazaniem jest osteoporoza.

Zabieg polega na wstrzyknięciu przez specjalną igłę kleju cementowego do złamanego lub zgniecionego trzonu kręgowego. Usztywnia to uszkodzony trzon kręgu i stabilizuje poruszające się w stosunku do siebie elementy prowokujące wystąpienie bólu.

vvvv
    v 3
    v12

Zabieg wertebroplastyki przeprowadza się najczęściej u pacjentów (często kobiet w podeszłym wieku), u których zdiagnozowano kompresyjne złamanie trzonów kręgosłupa w przebiegu osteoporozy lub w wyniku upadku.

Należy jednak zaznaczyć, że zabieg wertebroplastyki nie koryguje już istniejącej deformacji kręgosłupa. Wertebroplastykę powinno się wykonać po postawieniu właściwego rozpoznania oraz po wykonaniu badań obrazowych.

Zaleceniami są:

• Agresywny przebieg naczyniaka trzonu kręgu, objawiający się nasilonym bólem kręgu
    • Ostry, silny ból, którego nie da się wyeliminować za pomocą leków, czy stabilizacji w gorsecie
    • Znaczne ograniczenie funkcjonowania organizmu, przykładowo: brak możliwości stania lub chodzenia.

Przed zabiegiem konieczne jest odbycie konsultacji u neurochirurga wykonującego zabieg – dr hab. Stanisława Kwieka. Do zakwalifikowania do zabiegu konieczna jest aktualny wynik z rezonansu magnetycznego lub tomografii komputerowej – wynik nie może być starszy niż 6 miesięcy. Wyniki badania należy mieć ze sobą podczas konsultacji na płycie CD – sam opis badania nie jest wystarczający.

Badanie rezonansem magnetycznym lub tomografii komputerowej jest dodatkowo dostępne jako usługa prywatna w OMEGA diagnostyka obrazowa, która przyjmuje pacjentów w tym samym budynku co KCM Clinic.

Pacjent musi wykonać badania zgodnie z zaleceniami neurochirurga po konsultacji lekarskiej przed wykonywanym zabiegiem. Niezbędna jest również konsultacja anestezjologiczna, wykonywana w dniu przyjęcia na oddział szpitalny. Należy przygotować się na dwudniowy pobyt na oddziale szpitalnym w KCM Clinic. Przed zabiegiem pacjent zgłasza się do Rejestracji z pełną dokumentacją oraz wynikami badań obrazowych i laboratoryjnych.

Należy również pamiętać, że pacjenci po zabiegu nie mogą prowadzić samochodu. Pacjent powinien zadbać o osobę towarzyszącą, która pomoże zapewnić bezpieczny powrót do domu.

Po przeprowadzeniu zabiegu neurochirurgicznego bardzo ważna jest specjalistyczna fizjoterapia i rehabilitacja. Należy bezwzględnie stosować się do zaleceń lekarza i personelu medycznego. Prawidłowym postępowaniem fizjoterapeutycznym kieruje dr n. med. Krzysztof Suszyński – specjalista z zakresu fizjoterapii, zarówno przed jak i po naszych mało inwazyjnych zabiegach endoskopowych.

vvvv
    v 3